Wagon silnikowy typu I

Dane techniczne:

Numer taborowy:
od 1 do 15
Nazwa:
Typ I
Rok produkcji:
1898
Miejsce produkcji:
Bergische Stahlindustrie
Służba liniowa:
1898- ok. 1935
Wagon gospodarczy:
Do 2010r. - kontener na odpady stolarskie w zajezdni przy ul. Gajowej (nr tab.: 2054)

O naszym projekcie

Historia tramwaju:

Wagony silnikowe I typu zostały wyprodukowane w latach 1897-1898 w ilości 15 sztuk i zostały oznaczone numerami 1-15. Podwozie pochodziło z firmy Bergische Stahlindustrie i wyposażone zostały w aparaturę elektryczną firmy Union Elektrizität Berlin. Wagony były jednosilnikowe, z silnikiem typu GE800 o mocy 15 KM. Tramwaje posiadały 16 miejsc siedzących we wnętrzu wagonu (pasażerowie siedzieli na dwóch ławkach wzdłuż ścian bocznych wagonu) oraz 12 miejsc stojących na odkrytych platformach pomostów. Wyposażone były po trzy łukowo zakończone okna na każdej ze ścian bocznych. Prąd doprowadzany był z górnej sieci trakcyjnej przez odbierak w kształcie drążka zakończonego rolką toczącą się po drucie.

W latach 1923-1927 dwa wagony przebudowano na ciężarowe, dwa kolejne przeniesiono do taboru gospodarczego. Pozostałe jedenaście przebudowano na doczepne, które kursowały po Poznaniu do końca lat 60-tych ubiegłego wieku. Jeden z wagonów gospodarczych wiele lat pełnił funkcję kontenera na odpady ze stolarni w zajezdni przy ul. Gajowej.

Przywrócenie tramwaju do ruchu:

Pozyskane podwozie, ze względu na swój stan techniczny może stanowić wyłącznie wzorzec do odtworzenia wiernej repliki wagonu silnikowego I typu. Pod koniec 2014 roku, Klub Miłośników Pojazdów Szynowych, rozpoczął prace związane z budową takiej repliki. Dotychczas udało nam się zlecić odlanie kół szprychowych, sprężyn, prowadnic oraz osłon maźnic.

Znaleźliśmy również oryginalne silniki elektryczne w miejscowości Jabłoniec koło czeskiego Liberca. W pierwszym półroczu 2015 roku, planujemy ich sprowadzone do Poznania, gdzie konieczne będzie wykonanie ich naprawy. Po odtworzeniu wózka, będziemy mogli przystąpić do odbudowy drewnianego nadwozia wagonu. Konstrukcja nadwozia musi zostać przygotowana z odpowiedniego drewna bukowego. Konieczne jest również pozyskanie nastawnika jazdy – decydującego o rozpędzaniu i hamowaniu tramwajem. Ważnym elementem jest również drążkowy odbierak prądu, który musi umożliwiać poruszanie się po dzisiejszej sieci trakcyjnej.

W 2008 roku, wagon został wpisany do ewidencji zabytków ruchomych. Znajduje się na terenie firmy Modertrans Sp. z o.o. w Biskupicach.

Dlaczego warto wyremontować wagon typu I?

Przeprowadzenie odbudowy zabytkowego tramwaju typu I pozwoli na ponowne przywrócenie go do ruchu na poznańskich torowiskach pierwszego tramwaju elektrycznego. Stanowić on będzie „żywy eksponat muzealny” przypominający historię poznańskich tramwajów.

Wyremontowany tramwaj stanowić będzie eksponat, dostępny dla ogółu społeczeństwa podczas licznych imprez otwartych organizowanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. przy współudziale stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych. Jednocześnie tramwaj byłyby świetnym uzupełnieniem szeregu wydarzeń miejskich, uroczystości oraz rocznic historycznych związanych z komunikacją miejską w Poznaniu.

Na pokładzie wyremontowanego tramwaju obsługę pełnić będą konduktorzy w historycznych mundurach – członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Stowarzyszenie od szeregu lat organizuje liczne imprezy komunikacyjne przyciągające mieszkańców Poznania, a także pasjonatów historii komunikacji miejskiej z innych miast Polski i Europy. Imprezy takie jak: „Katarzynka" (święto patronki tramwajarzy Św. Katarzyny), czy "Świąteczna Bimba", na stałe wpisały się już w kalendarz wydarzeń kulturalnych Poznania.

Galeria zdjęć