Wagon doczepny S2D „Duży Szczeciniak”

Dane techniczne:

Numer taborowy:
423
Nazwa:
S2D „Duży Szczecinak”
Rok produkcji:
1930
Miejsce produkcji:
Waggonfabrik Wismar
Służba liniowa:
1946-1970 (nr tab.: 423),
następnie zaadaptowany na altankę ogrodową

O naszym projekcie

Historia tramwaju:

Wagon doczepny S2D o numerze taborowym 423, wyprodukowano w Waggonfabrik Wismar. Początkowo kursował w Szczecinie, stąd nazywany był „Dużym Szczeciniakiem”. Do Poznania został sprowadzony w 1946 roku. Po usunięciu niewielkich zniszczeń wojennych został wprowadzony do eksploatacji w tym samym roku. Charakteryzował się znajdującymi się w połowie długości wejściem prowadzącym do części niskopodłogowej. Na końcach, na podwyższonej podłodze znajdowały się przedziały pasażerskie wyposażone w ławki. W trakcie remontu w 1960 roku usunięty został szeroki pas nadokienny stanowiący rynienkę dla spływającej z dachu wody, zmieniono oświetlenie zewnętrzne, dodano gniazdo złącza miedzy wagonowego oraz oświetlenie tablicy numerycznej na dachu.

W takiej postaci wagon był eksploatowany do 1970 roku, kiedy został sprzedany i zaadaptowany na altankę ogrodową.

Przywrócenie tramwaju do ruchu:

Tramwaj wymaga odbudowy z odtworzeniem stanu zgodnego z czasów produkcji. Remontowi podlega stalowa konstrukcja pudła wraz z wózkami oraz odtworzenie wnętrza wagonu wykończonego drewnem.

Tramwaj będzie dwukierunkowy i dwustronny, drzwi będą otwierane ręcznie.

W 2008 roku, wagon został wpisany do ewidencji zabytków ruchomych. Znajduje się na terenie firmy Modertrans Sp. z o.o. w Biskupicach.

Dlaczego warto wyremontować S2D?

Przeprowadzenie renowacji i odbudowy zabytkowego tramwaju S2D pozwoli na ponowne przywrócenie go do ruchu na poznańskich torowiskach. Stanowić będzie „żywy eksponat muzealny” przypominający historię poznańskich tramwajów.

Wyremontowany tramwaj będzie dostępny dla ogółu społeczeństwa – korzysta-nie i zwiedzanie możliwe będzie podczas licznych imprez otwartych organizowanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. przy współudziale stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych oraz w formie uczestnictwa w przejazdach turystycznych i wycieczkach tematycznych. Jednocześnie tramwaj byłyby świetnym uzupełnieniem szeregu wydarzeń miejskich, uroczystości oraz rocznic historycznych związanych z komunikacją miejską w Poznaniu. Byłby atrakcją weekendowych kursów linii turystycznych nr 0 jeżdżącej w okresie od maja do września.

Na pokładzie wyremontowanego tramwaju obsługę pełnić będą konduktorzy w historycznych mundurach – członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Stowarzyszenie od szeregu lat organizuje liczne imprezy komunikacyjne przyciągające mieszkańców Poznania, a także pasjonatów historii komunikacji miejskiej z innych miast Polski i Europy. Imprezy takie jak: „Europejski Dzień Bez Samochodu", "Katarzynka" (święto patronki tramwajarzy Św. Katarzyny), czy "Świąteczna Bimba", na stałe wpisały się już w kalendarz wydarzeń kulturalnych Poznania.

Galeria zdjęć