Wagon silnikowy N

Dane techniczne:

Numer taborowy:
178
Nazwa:
Typ N
Rok produkcji:
1951
Miejsce produkcji:
Stocznia Północna w Gdańsku
Służba liniowa:
1951-1978 (nr tab.: 178)
1978-1993 (nr tab.: 629)
Wagon gospodarczy:
1993- (nr tab.: 2024)

O naszym projekcie

Historia tramwaju:

Wagon silnikowy N o numerze taborowym 178, został wyprodukowany w gdańskiej Stoczni Północnej. W tym samym roku został przekazany do Poznania i otrzymał numer taborowy 178. Na przełomie lat 60-tych i 70-tych XX wieku przeszedł remont połączony z przebudową na jednostronny – drzwi pozostawiono na jednym boku, jednak przerobione na dwudzielne rozsuwane, napędzane przezwojonym elektrycznym silnikiem z ręcznej wiertarki. Pozostał jednak dwukierunkowy, tzn. stanowiska sterownicze zachowano na obydwu końcach wagonu. Takie rozwiązanie pozwoliło na wykorzystywanie tramwaju w ruchu wahadłowym po jednym torze, zarówno pojedynczo jak i w zestawieniu trzywagonowym, w którym w jednym kierunku jechał jako ostatni, a w drodze powrotnej jako pierwszy z możliwością sterowania z „tylnego pulpitu”, drzwi miał wtedy z lewej strony.

Od roku 1993, po wycofaniu z ruchu liniowego służył jako holowniko numerze taborowym 2024 w zajezdni tramwajowej przy ulicy Gajowej.

Przywrócenie tramwaju do ruchu:

Tramwaj wymaga odbudowy z odtworzeniem stanu zgodnego z czasów produkcji. Remontowi podlega stalowa konstrukcja pudła wraz z wózkami oraz odtworzenie wnętrza wagonu wykończonego drewnem. Należy odtworzyć we właściwych miejscach wszystkie cztery otwory drzwiowe oraz płaty drzwi wraz z prowadnicami i zamkami, wykrój okien, świetliki tablic kierunkowych. Należy zainstalować oświetlenie zewnętrzne zasilane z wysokiego napięcia (żarówki łączone szeregowo) – okrągłe reflektory i światła pozycyjne, kierunkowskazy boczne nie migowe oraz dzwonki mechaniczne, wycieraczki szyb czołowych o napędzie ręcznym oraz pantograf nożycowy starego typu.

Tramwaj będzie dwukierunkowy i dwustronny.

W 2008 roku, wagon został wpisany do ewidencji zabytków ruchomych. Wagon do grudnia znajdował się na terenie zajezdni tramwajowej przy ulicy Głogowskiej. 9 grudnia 2015 roku został przetransportowany do hali Zajezdni Madalińskiego dzięki zaangażowaniu członków Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu Sp. z o.o.

Dlaczego warto wyremontować eNkę?

Przeprowadzenie renowacji i odbudowy zabytkowego tramwaju typu N pozwoli na ponowne przywrócenie go do ruchu na poznańskich torowiskach. Stanowić będzie „żywy eksponat muzealny” przypominający historię poznańskich tramwajów.

Wyremontowany tramwaj będzie dostępny dla ogółu społeczeństwa – korzystanie i zwiedzanie możliwe będzie podczas licznych imprez otwartych organizowanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. przy współudziale stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych oraz w formie uczestnictwa w przejazdach turystycznych i wycieczkach tematycznych. Jednocześnie tramwaj byłyby świetnym uzupełnieniem szeregu wydarzeń miejskich, uroczystości oraz rocznic historycznych związanych z komunikacją miejską w Poznaniu. Byłby atrakcją weekendowych kursów linii turystycznych nr 0 jeżdżącej w okresie od maja do września.

Na pokładzie wyremontowanego tramwaju obsługę pełnić będą konduktorzy w historycznych mundurach – członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Stowarzyszenie od szeregu lat organizuje liczne imprezy komunikacyjne przyciągające mieszkańców Poznania, a także pasjonatów historii komunikacji miejskiej z innych miast Polski i Europy. Imprezy takie jak: „Katarzynka" (święto patronki tramwajarzy Św. Katarzyny), czy "Świąteczna Bimba", na stałe wpisały się już w kalendarz wydarzeń kulturalnych Poznania.

Galeria zdjęć