Wagon silnikowy KSW „Heidelberg”

Dane techniczne:

Numer taborowy:
158
Nazwa:
„Kriegs-Straßenbahn-Wagen” - „Wojenny Wagon Tramwajowy”
Rok produkcji:
1944
Miejsce produkcji:
Waggonfabrik Fuchs w Heidelbergu
Służba liniowa:
1950-1972 (nr tab.: 158)
Wagon gospodarczy:
1972-1992 (nr tab.: 2033)

O naszym projekcie

Historia tramwaju:

Wagon silnikowy KSW o numerze taborowym 158, został wyprodukowany w fabryce Waggonfabrik Fuchs w Heidelbergu. Skrót KSW oznacza „Kriegs-Straßenbahn-Wagen”, czyli „Wojenny Wagon Tramwajowy” – charakteryzujący się prostą konstrukcją, dużymi drzwiami (ułatwiającymi sprawną ewakuację w przypadku nalotów bombardowych i wysoką pojemnością pasażerską. Wagon trafił do Poznania w 1944 r., jednak z powodu braku części wyposażenia elektrycznego skierowany został do ruchu dopiero w roku 1950. Około roku 1965 tramwaj przeszedł remont połączony z przebudową na jednokierunkowy (likwidacja jednego stanowiska sterowania oraz drzwi z lewej strony, zmiana wykroju i zmniejszenie liczby okien bocznych etc.).

W takim stanie wagon kursował do roku 1972, kiedy to został wycofany z ruchu liniowego i po kolejnej modyfikacji rozpoczął służbę jako wagon gospodarczy (szlifierka do szyn) o numerze taborowym 2033. Na początku lat 90’ XX wieku całkowicie zakończono jego eksploatację.

Przywrócenie tramwaju do ruchu:

Tramwaj wymaga odbudowy z odtworzeniem stanu zgodnego z czasów produkcji. Remontowi podlega będzie stalowa konstrukcja pudła wraz z wózkami. Konieczne jest odtworzenie wnętrza wagonu wykończonego drewnem. Należy odtworzyć między innymi wykrój okien, osadzeniem szyb w uszczelkach gumowych, drzwi wejściowe, świetliki tablic kierunkowych. Należy zainstalować oświetlenie zewnętrzne zasilane z wysokiego napięcia (żarówki łączone szeregowo) – okrągłe reflektory i światła pozycyjne, kierunkowskazy boczne nie migowe oraz dzwonki mechaniczne, wycieraczki szyb czołowych o napędzie ręcznym oraz pantograf nożycowy starego typu.

Tramwaj będzie dwukierunkowy i dwustronny, drzwi będą otwierane ręcznie.

W 2008 roku, wagon został wpisany do ewidencji zabytków ruchomych. Wagon do grudnia znajdował się na terenie zajezdni tramwajowej przy ulicy Głogowskiej. 9 grudnia 2015 roku został przetransportowany do hali Zajezdni Madalińskiego dzięki zaangażowaniu członków Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu Sp. z o.o.

Dlaczego warto wyremontować KSW?

Przeprowadzenie renowacji i odbudowy zabytkowego tramwaju KSW pozwoli na ponowne przywrócenie go do ruchu na poznańskich torowiskach. Stanowić będzie „żywy eksponat muzealny” przypominający historię poznańskich tramwajów.

Wyremontowany tramwaj będzie dostępny dla ogółu społeczeństwa – korzystanie i zwiedzanie możliwe będzie podczas licznych imprez otwartych organizo-wanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. przy współudziale stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych oraz w formie uczestnictwa w przejazdach turystycznych i wycieczkach tematycznych. Byłby atrakcją weekendowych kursów linii turystycznych nr 0 jeżdżącej w okresie od maja do września.

Na pokładzie wyremontowanego tramwaju obsługę pełnić będą konduktorzy w historycznych mundurach – członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Stowarzyszenie od szeregu lat organizuje liczne imprezy komunikacyjne przyciągające mieszkańców Poznania, a także pasjonatów historii komunikacji miejskiej z innych miast Polski i Europy. Imprezy takie jak: "Katarzynka" (święto patronki tramwajarzy Św. Katarzyny), czy "Świąteczna Bimba", na stałe wpisały się już w kalendarz wydarzeń kulturalnych Poznania.

Galeria zdjęć