sign

W dniu 1 września br. zapraszamy na przejazdy zabytkowymi tramwajami (w ramach linii turystycznej nr 0) po przebudowanej trasie tramwajowej na odcinku os. Lecha – rondo Żegrze.

Po ponad 30 latach eksploatacji trasa ta wymagała gruntownej przebudowy i dostosowania do nowoczesnych standardów. Przebudowa rozpoczęła się w sierpniu 2018 r., a już 2 września wrócą na nią tramwaje linii nr 1, 5 i 17.

Na początek trochę wspomnień...

Górny Taras Rataj

Rys historyczny

Przygotowania do budowy trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj rozpoczęto w 1981 roku. Nowopowstające osiedla ZWM (dzisiejsze Stare Żegrze) oraz ZMP (dzisiejsze Orła Białego) nadawały pracom odpowiedniego tempa i już 18 października 1983 roku otwarto pierwszy odcinek nowej trasy ratajskiej z R. Starołęckiego do osiedla ZWM.

Na odcinek ten skierowano dwukierunkowy wagon 4N #737, który był przystosowany do jazdy wahadłowej (posiadał dwa stanowiska motorniczego, lecz drzwi tylko z jednej strony). W krótkim czasie po uruchomieniu linii „W” do pojedynczego wagonu 737 został podłączony wagon doczepny oraz drugi wagon silnikowy. W ten sposób uzyskano dwukierunkowy pociąg zestawiony z trzech wagonów N+ND+N, który musiał poradzić sobie ze wzrastająca frekwencją pasażerów.

30 sierpnia 1985 roku nastąpiło uroczyste otwarcie trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż ul. Jedności Słowiańskiej (dzisiejsze ul. Chartowo i Żegrze) od os. Lecha do R. Starołęckiego. Jeden z torów nawrotowych na pętli (duże kółko) przebudowano jako wjazd do tunelu w kierunku ulicy Jedności Słowiańskiej. Na nowy odcinek skierowano linię tramwajową nr 23, której trasę wytyczono do Starołęki. W nocy przez Górny Taras Rataj kursowały tramwaje linii nr 4N, której trasa wiodła z Serbskiej (dziś Połabska) przez Kaponierę, Głogowską, Hetmańską, GTR, Śródkę do Zawad.

Z uwagi na brak części do wyposażenia nowej podstacji elektrycznej, która miała zasilać ten odcinek sieci, przez prawie dwa lata na GTR funkcjonować mogła tylko jedna linia tramwajowa. Prąd zasilający sieć trakcyjną na GTR-ze uzyskano z istniejących już podstacji elektrycznych i z tej przyczyny nie można było doprowadzić do zbyt wielkiego obciążenia zasilania. Również z tej przyczyny jedynym taborem jaki mógł być kierowany na nowoczesną ratajską trasę były oszczędne w pobór energii elektrycznej najstarsze wagony generacji N. Ponieważ ilość pasażerów nowej trasy systematycznie zwiększała się, to na przełomie lat 1986 i 1987 na linii 23 można było spotkać także potrójne składy tramwajów typu N.

Po zakończeniu prac przy budowie nowej podstacji „Żegrze” od dnia 5 stycznia 1987 roku linię 23 wspomogła linia nr 20, której trasa biegła z Ogrodów przez Hetmańską, GTR, Śródkę do pętli na Miłostowie. Początkowo „dwudziestkę” obsługiwały również tramwaje typu N, jednak już w tym samym roku eNki zastąpiły tramwaje generacji 102Na. Podobnie na linii 23 już w połowie 1987 roku zaczęły się pojawiać wagony typu 102Na, które w 1989 roku zastąpiono nowo kupowanymi wagonami generacji 105Na.

Przez ponad 30 lat na trasie tramwajowej na GTR wykonywano wyłącznie niezbędne naprawy utrzymaniowe i w końcu nadszedł moment, że należało dokonać gruntownej przebudowy odcinka os. Lecha - rondo Żegrze.

Autor: Krzysztof Dostatni

Linia tramwajowa nr 23

Zajezdnia Madalińskiego - Stomil - Zajezdnia Madalińskiego

Aby zainaugurować funkcjonowanie przebudowanej i nowoczesne trasy tramwajowej zapraszamy Państwa na kursy zabytkowymi tramwajami, które będą oznakowane historycznym numerem 23, czyli numerem linii tramwajowej, która inaugurowała kursy niemal dokładnie 34 lata temu, bo 30 sierpnia 1985 r. Na trasie zobaczymy tramwaje N+ND, 102N, 102Na i 105N.

W tramwajach będzie obowiązywała taryfa biletowa linii turystycznych, a bilety będzie można nabyć u konduktorów, w każdym z wagonów. Poniżej przedstawiamy trasę i rozkład jazdy tramwajów, które w dniu 1 września 2019 r. rozpoczną premierowe kursy trasą GTR.

Trasa linii 23 do Stomila

ZAJEZDNIA MADALIŃSKIEGO - Hetmańska - Reymonta - Przybyszewskiego - Dąbrowskiego - Kraszewskiego - Zwierzyniecka - Święty Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Dowbora Muśnickiego - Kórnicka - Chartowo - Żegrze - Hetmańska - STOMIL

Rozkład jazdy linii 23 do Stomila

PRZYSTANEKGODZINY ODJAZDÓW
Zajezdnia Madalińskiego11:5012:3013:0013:3014:0014:3015:0015:2515:5516:2516:5517:25
Głogowska/Hetmańska11:5312:3313:0313:3314:0314:3315:0315:2815:5816:2816:5817:28
Muzeum Głogowska12:15-----------
Arena12:2112:3613:0613:3614:0614:3615:0615:3116:0116:3117:0117:31
R. Nowaka-Jeziorańskiego12:2312:3813:0813:3814:0814:3815:0815:3316:0316:3317:0317:33
Rynek Jeżycki12:3012:4513:1513:4514:1514:4515:1515:4016:1016:4017:1017:40
Zeylanda12:3212:4713:1713:4714:1714:4715:1715:4216:1216:4217:1217:42
Rondo Kaponiera12:3412:4913:1913:4914:1914:4915:1915:4416:1416:4417:1417:44
Zamek12:3612:5113:2113:5114:2114:5115:2115:4616:1616:4617:1617:46
Ratajczaka12:3812:5313:2313:5314:2314:5315:2315:4816:1816:4817:1817:48
Marcinkowskiego12:3912:5413:2413:5414:2414:5415:2415:4916:1916:4917:1917:49
Wrocławska12:4112:5613:2613:5614:2614:5615:2615:5116:2116:5117:2117:51
Kórnicka12:4613:0113:3114:0114:3115:0115:3115:5616:2616:5617:2617:56
Os. Lecha12:5013:0513:3514:0514:3515:0515:3516:0016:3017:0017:3018:00
Os. Czecha12:5213:0713:3714:0714:3715:0715:3716:0216:3217:0217:3218:02
Żegrze III12:5413:0913:3914:0914:3915:0915:3916:0416:3417:0417:3418:04
Żegrze II12:5513:1013:4014:1014:4015:1015:4016:0516:3517:0517:3518:05
Żegrze I12:5613:1113:4114:1114:4115:1115:4116:0616:3617:0617:3618:06
Rondo Żegrze12:5713:1213:4214:1214:4215:1215:4216:0716:3717:0717:3718:07
Rondo Żegrze12:5813:1313:4314:1314:4315:1315:4316:0816:3817:0817:3818:08
Rondo Starołęka12:5913:1413:4414:1414:4415:1415:4416:0916:3917:0917:3918:09
Rondo Starołęka13:0013:1513:4514:1514:4515:1515:4516:1016:4017:1017:4018:10
Stomil13:0113:1613:4614:1614:4615:1615:4616:1116:4117:1117:4118:11

Trasa linii 23 do Zajezdni Madalińskiego

STOMIL - Hetmańska - Żegrze - Chartowo - Kórnicka - Jana Pawła II - Królowej Jadwigi - Górna Wilda - 28 Czerwca 1956 r. - Pamiątkowa - ZAJ. MADALIŃSKIEGO

Rozkład jazdy linii 23 do Zajezdni Madalińskiego

PRZYSTANEKGODZINY ODJAZDÓW
Stomil13:0513:2013:5014:2014:5015:2015:5016:1516:4517:1517:4518:15
Rondo Starołęka13:0613:2113:5114:2114:5115:2115:5116:1616:4617:1617:4618:16
Rondo Starołęka13:0713:2213:5214:2214:5215:2215:5216:1716:4717:1717:4718:17
Rondo Żegrze13:0813:2313:5314:2314:5315:2315:5316:1816:4817:1817:4818:18
Rondo Żegrze13:0913:2413:5414:2414:5415:2415:5416:1916:4917:1917:4918:19
Żegrze I13:1013:2513:5514:2514:5515:2515:5516:2016:5017:2017:5018:20
Żegrze II13:1113:2613:5614:2614:5615:2615:5616:2116:5117:2117:5118:21
Żegrze III13:1213:2713:5714:2714:5715:2715:5716:2216:5217:2217:5218:22
Os. Czecha13:1413:2913:5914:2914:5915:2915:5916:2416:5417:2417:5418:24
Os. Lecha13:1613:3114:0114:3115:0115:3116:0116:2616:5617:2617:5618:26
Kórnicka13:2013:3514:0514:3515:0515:3516:0516:3017:0017:3018:0018:30
Rondo Rataje13:2313:3814:0814:3815:0815:3816:0816:3317:0317:3318:0318:33
Półwiejska13:2713:4214:1214:4215:1215:4216:1216:3717:0717:3718:0718:37
Rynek Wildecki13:3013:4514:1514:4515:1515:4516:1516:4017:1017:4018:1018:40
Zajezdnia Madalińskiego13:3413:4914:1914:4915:1915:4916:1916:4417:1417:4418:1418:44

Galeria zdjęć

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu MPK Poznań Sp. z o.o. Klub Miłośników Pojazdów Szynowych w Poznaniu Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna

Klub Miłośników Pojazdów Szynowych, Poznań 2019
Wszelkie prawa zastrzeżone!

Created with in POZnan* by Maciej Szkudlarek